W dobie rynku pracownika zatrudnienie utalentowanej osoby staje się coraz trudniejsze. Kandydaci są bardziej świadomi i szukają firm, które będą spójne z ich poglądami oraz potrzebami. Narzędzia employer brandingu pozwalają zaś wyróżnić markę na rynku i odpowiednio ją zakomunikować odbiorcy. Jak z nich skorzystać? Poznaj przykłady employer brandingu w praktyce. 

Czym jest employer branding?


Wbrew pozorom to pojęcie nie jest oczywiste. Dwie różne osoby w HR mogą mieć odmienne zdanie na ten temat. Co więcej, termin ten jest stosunkowo nowy. Powstał on bowiem na początku XXI wieku. Co takiego oznacza?


Employer branding to nic innego jak strategia związana z budowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy w świadomości kandydatów, a także obecnych i byłych pracowników. Jej celem jest zwiększenie atrakcyjności firmy jako miejsca pracy oraz zbudowanie trwałych relacji w zespole.


W ramach narzędzi employer brandingu przedsiębiorcy koncentrują się na komunikowaniu swoich wartości i misji, jak również na prezentowaniu atutów miejsca pracy. Działania te możemy podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Czym się one charakteryzują?

Przykłady employer brandingu wewnętrznego


Employer branding wewnętrzny polega na budowaniu wizerunku marki wewnątrz firmy i wśród obecnych pracowników. Pomaga on zwiększyć ich zaangażowanie oraz umożliwia utożsamienie się z wizją przedsiębiorstwa.

Kultura organizacji


Firma może promować swoją kulturę i wartości wewnątrz dzięki szkoleniom i prowadzonej komunikacji, a także poprzez zachęcanie pracowników do dzielenia się doświadczeniami związanymi z tymi wartościami.

Środowisko pracy  


Zapewnienie wygodnych i funkcjonalnych miejsc pracy oraz umożliwienie pracownikom korzystania z różnych udogodnień to podstawa w firmach, które chcą zdobyć najlepszych kandydatów.

Programy rozwoju kariery 


Zwiększenie zaangażowania pracowników jest również możliwe poprzez rozwój i szanse na awans dzięki szkoleniem czy programom mentoringowym.

Benefity i świadczenia


Dodatkowy dzień wolny, opieka zdrowotna, ubezpieczenie na życie czy pakiety sportowe. Obecnie firmy prześcigają się w oferowanych benefitach i świadczeniach. Wnoszą one bowiem dodatkową wartość do danego miejsca pracy.

Przykłady employer brandingu zewnętrznego


Jak zaś zbudować wizerunek marki dla nowych pracowników? Zanim przyszły kandydat odpowie na ofertę pracy, upewnij się, czy miejsce jest atrakcyjne i przyjazne dla zatrudnionych osób. Dlatego firmy nie mogą zapominać o narzędziach employer brandingu zewnętrznego.

Strona internetowa


To właśnie tutaj przedsiębiorca może pochwalić się przed innymi kulturą w swojej organizacji. Przedstawienie zespołu, a także wyznawanych wartości umożliwi dotarcie do osób, które odnajdą się w warunkach firmy. Warto zadbać też o dedykowaną zakładkę Kariera i poświęcić ją atutom oraz benefitom z pracy. Unikaj jednak prezentowania fotografii z banków zdjęć, które odbierają firmie autentyczności i zaufania.

Social Media


To, co pokazujesz na social mediach, trafia nie tylko do Klientów, ale również do potencjalnych kandydatów. Udostępnianie ciekawych treści, zdjęć zespołu oraz pokazywanie pracy “od kuchni” może zainteresować osoby do odpowiedzenia na ofertę. 

Oferty z pracą


Dobrze przygotowana oferta pracy to podstawa. To właśnie od niej wszystko się zaczyna. Czego nie może w niej zabraknąć? Postaw na dokładne opisanie stanowiska oraz profilu idealnego kandydata, przedstaw widełki wynagrodzenia oraz zadbaj o atrakcyjny język. Pamiętaj, że młody i dynamiczny zespół to nadużywane słowa wytrychy, które nic nie znaczą i są niezauważalne dla odbiorcy.

Targi pracy


Uczestnictwo w targach pracy czy uczelnianych dniach kariery pozwalają przyszłym kandydatom poznać bliżej Twoją firmą. Dzięki temu mogą oni nawiązać bezpośredni kontakt z zespołem oraz przekonać się, jak czuliby się jako członek zespołu. Warto zatem być obecnym i zauważonym.

Dlaczego narzędzia employer brandingu są tak ważne?


Dlaczego pomimo wielu starań w Twojej firmie tak ciężko o dobrego kandydata? Według raportu Employer Branding w Polsce 2014 przeprowadzonego przez HRM Institute problemy z rekrutacją wynikają przede wszystkim z nieatrakcyjnego wizerunku marki lub złej reputacji (18%). Uczestnicy badania wskazali również niedostateczną komunikację ofert pracy (13%) oraz nieatrakcyjną stronę internetową (11%).


Z kolei w 2016 roku aż 86% specjalistów HR przyznało, że współczesna rekrutacja przypomina coraz bardziej kampanię marketingową. Marki zaś zaczęły walkę o najlepszą ofertę i komunikację, wykorzystując dostępne narzędzia.

Fotografia biznesowa - zadbaj o profesjonalny wizerunek firmy 


Na wizerunek firmy składa się wiele aspektów. Przede wszystkim jednak są to ludzie, którzy ją tworzą. Dlatego w budowaniu reputacji tak ważne jest, aby o nich pamiętać.


Jak fotografia biznesowa może pomóc w employer brandingu? Zdjęcia są jednym z pierwszych elementów, z jakimi styka się potencjalny pracownik na stronie internetowej lub na social mediach. Kiedy widzi stockowe fotografie, nie buduje to jego zaufania. Może za to wzbudzać niepewność lub obojętność. 


Dlatego coraz więcej firm, które chcą budować swój wizerunek, stawiają na profesjonalne zdjęcia biznesowe. Fotografie przedstawiające pracowników w neutralnych i pozytywnych sytuacjach pomagają kandydatom zobaczyć, jak wygląda życie w firmie. Pokazują one również możliwości rozwoju i sukcesu. Przyszły pracownik może zobaczyć, czy odnajdzie się w danym środowisku i czy spełnia ono jego oczekiwania.


Oprócz pomagania w budowaniu pozytywnego wizerunku fotografia biznesowa może pomóc w rekrutacji. Świadczy bowiem ona o tym, że firma jest nowoczesna i dynamiczna. Jest jednak jeden warunek. Warto zadbać o jakość zdjęć, aby zapewnić, że przedstawiają one firmę w profesjonalny i atrakcyjny sposób dla kandydatów.

Podsumowanie


Jak przyciągnąć najlepszych kandydatów z branży do swojej firmy? Pokazać im, że Twoja firma jest najlepsza. Narzędzia employer brandingu pozwolą Ci się wyróżnić i zdobyć przewagę. Wykorzystaj je i zbuduj wyjątkowy zespół.