Marka osobista - wymysł czy potrzeba dzisiejszych czasów?


Marka osobista była znana już dawno jednak pandemia wymusiła na przedsiębiorcach przeniesienie swoich działań do Internetu. A co za tym idzie zbudowanie swojego wizerunku w sieci. Często kompletnie od zera. Czy warto zainwestować w siebie i swój wizerunek publikując profesjonalne zdjęcia wizerunkowe opowiem w niniejszym artykule.

Internet, zwłaszcza media społecznościowe potrzebują zdjęć (grafik), bez nich nie zdobędziemy uwagi odbiorców i zginiemy wśród wielu innych wiadomości. Możemy korzystać z gotowych, a nawet bezpłatnych zdjęć. Wiele osób tak zaczyna i tu jest problem, przez to, że wiele osób korzysta z gotowych zdjęć (często takich samych!) ciężko będzie się wyróżnić. Dodatkowo gotowe zdjęcia nie pokażą nas i naszego biznesu, a przypadkowe miejsca i ludzi. To pierwszy argument pokazujący, że warto zainwestować w sesję zdjęciową. 

Wiele dużych firm inwestuje coraz więcej środków w personal branding, by skrócić dystans między firmą, a Klientem. Coraz częściej nawet korzystając z chatu w banku obok imienia i nazwiska doradcy/konsultanta pojawia się jego zdjęcie. Znacznie ułatwia to komunikację i skraca dystans, imitując kontakt na żywo. W przypadku małych firm i jednoosobowych działalności zasada jest ta sama. Wiele osób, które prowadziły swój biznes jedynie w realu dziś musiało zaczynać od zera. Założyć bezpłatny fanpage na stronie Facebook lub stworzyć najprostszą stronę www. Bez zdjęć nasza wizytówka w siebie nie ma szans pokazać naszego wizerunku i wyróżnić się na tle konkurencji. Dodatkowo nie dajemy szansy, aby się oswoić z naszym wyglądem naszym potencjalnym Klientom. A to kieruje nas do kolejnego pytania...

Czy warto inwestować w profesjonalną sesję zdjęciową czy mogę zrobić zdjęcia samodzielnie?


To bardzo dobre pytanie. Jako wskazówkę dodam, że najlepiej pooglądać zdjęcia naszych znajomych na mediach społecznościowych i stronach www. Od razu widać różnicę. Bardzo często brakuje nam dystansu do własnych zdjęć, ale warto zapytać znajomych np. wybrać parę zdjęć i poprosić o uczciwe komentarze. Każdy z nas wie, że jak Cię widzą tak Cię piszą. W tym przypadku dobra sesja zdjęciowa pokazuje Twój profesjonalizm i podejście do Twojego biznesu. Pokazujesz swoim odbiorcom, że wizerunek jest dla Ciebie ważny, że inwestujesz w swój rozwój i dodatkowo masz na to środki, więc musisz być w tym dobry. Przed pandemią miało to mniejsze znaczenie. Wiele osób prowadziło swój biznes opierając go na relacjach i kontakcie na żywo. Wtedy inwestycja w siebie opierała się głównie na naszym wyglądzie – schludności, ubraniu czy makijażu, teraz musimy to pokazać on-line. Nie sposób zrobić to bez dobrych jakościowo zdjęć lub zdjęciami na których są przypadkowe osoby (zdjęcia stockowe). 

Jak wygląda taka sesja?


Przede wszystkim jest to zależne od naszych potrzeb. Duże znaczenie ma fakt jaki rodzaj biznesu prowadzimy np. adwokat lub dentysta może mieć parę dobrych zdjeć w swoim naturalnym otoczeniu – miejscu pracy, gabinecie, zaś architekt najlepiej wyglądałby nad projektami lub na realizacji jednego z projektów. Dlatego miejsce ustala się przed sesją. Drugim czynnikiem jest czas. Jeśli mamy go więcej, mamy więcej możliwości. W studio możemy zmieniać tła, przebierać się i przygotować wiele różnych stylizacji. Dużym plusem pandemii i zamknięcia wielu miejsc jest możliwość wynajęcia ich na wyłączność.

Ważna jest także ilość zdjęć jakie potrzebujemy. Wspomniany adwokat będzie potrzebował parę zdjęć: na stronę, do publikacji czy na konferencję, ale już freelancer, mocno działający w mediach społecznościowych, który publikuje wiele różnorodnych zdjęć, będzie potrzebować ich dużo więcej. 

Jakiego fotografa najlepiej wybrać? 


Relacje są najważniejsze, dlatego dobrze złapać dobry kontakt z fotografem. Gdy już pierwszy kontakt, nawet telefoniczny jest swobodny, to możesz mieć pewność, że na sesji, gdy będzie chwila, by porozmawiać i poznać się bliżej będzie jeszcze lepiej.

Drugim ważnym parametrem jest doświadczenie w takich sesjach. Prawda jest taka, że wiele osób nie wie jakie zdjęcia potrzebuje, jak się ubrać, gdzie zrobić zdjęcia i tutaj przychodzę z pomocą. Już po wstępnej rozmowie planuje sesje, miejsce, pomagam dobrać stylizacje. Im więcej dowiem się o danej osobie i jej potrzebach tym lepiej jestem w stanie pomoc zaplanować sesję, a potem pokazać na zdjęciach prawdziwego człowieka, który stoi za danym biznesem. 

Jak przygotować się do sesji?


Zawsze warto zapytać swojego fotografa, ale profesjonalista zawsze wypyta Cię o przeznaczenie zdjęć np. social media, konferencje, broszury, strona internetowa, artykuły naukowe, po czym pomoże dobrać odpowiednie atrybuty np. toga, książki czy kosmetyki. Zawsze udzielam rad przed sesją, takich jak chociażby, aby wyspać się odpowiednio. Warto zainwestować w makijaż, nawet u Panów. Coraz bardziej popularny jest makijaż no make up, który pomaga nam wyeksponować nasze atuty i zatuszować niedoskonałości, a wygląda tak jakby go nie było. Więcej rad znajdziecie w moim artykule: https://www.funrunstudio.pl/blog/nie-jestem-modelka-czyli-sesja-biznesowa-od-kuchni/

Jako ciekawostkę dodam, że coraz więcej sesji wizerunkowych jest zamawiane jako prezent. W swojej ofercie mam vouchery na takie sesje. Jest to duża pomoc dla osób, które dopiero zaczynają swój biznes i nie zawsze mają na to środki, a dodatkowo jest to podarunek, który jest wspaniałą pamiątką na lata, która już teraz pozwala zbudować swój, nawet pierwszy biznes, jeszcze lepiej.

Personal branding narodził się i ciągle rozwija także dzięki employer brandingu zapoczątkowanemu przez duże korporacje, które wiedzą, że warto pokazać osoby stojące za firmą. Rozwój znaczenia mediów społecznościowych w prowadzeniu biznesu oraz Influencerzy jeszcze bardziej nakręcają standardy jakości i wyglądu zdjęć jakie publikujemy w sieci. I nie ma co walczyć z rzeczywistością, a zobaczyć jak szybko i łatwo można zbudować swoje portfolio na potrzeby własnej marki. Napisz do mnie i sam sprawdź jakie to proste.