Widzę to każdego dnia. Do mojego studia fotograficznego przychodzą Klienci, którym to słowo nie jest obce. Jednym śni się ono po nocach. Jeszcze inni żyją tym na co dzień i ciągle się doskonalą. Mowa oczywiście o brandingu. Co to takiego? Dowiedz się, na czym polega sztuka budowania silnej marki. Co takiego robią moi Klienci? Co możesz zrobić Ty? Sprawdź to. Przy okazji przedstawiam Wam kilka zdjęć z sesji dla Kasi, która wie doskonale o co w tym chodzi budując silną markę jako Właściciel i Dyrektor Przedszkoli i Żłobków Winners, a także Prezes Fundacji Happy Land.

Czym jest branding?


Branding jest budową silnej, wyróżniającej się marki. To proces, który pozwala Ci uzyskać świadomość Twoich produktów bądź usług. Wiele osób myśli jednak, że to tylko wybór nazwy i zaprojektowanie logo. Jednak to coś o wiele więcej, o czym warto wiedzieć jeszcze na początku.


Podstawą jest bowiem zrozumienie odbiorców. Dotarcie do właściwej grupy jest niezbędne, aby właściwie się z nimi komunikować i odpowiadać na ich potrzeby. Firma, a tym samym marka, to nie tylko to, co mówimy w swoich komunikatach, ale również to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani. Naszym celem zaś powinno być stworzenie silnej, pozytywnej i spójnej wizji, która pozwoli odróżnić nas od konkurencji. Na tym właśnie polega branding.


Budowa silnej marki to nie tylko zagadnienie z dużych korporacji. Branding jest kluczowy dla każdego biznesu, także dla tego, który powstał na kartce papieru kilka dni temu. Dobra marka buduje zaufanie, przyciąga i zatrzymuje Klientów. Jest odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby konsumentów i potrzeby przedsiębiorców. Rozbierzmy ją zatem na czynniki pierwsze.

Elementy skutecznego brandingu


Pod pojęciem brandingu kryje się cały proces i elementy, które składają się na to, co ludzie widzą i myślą o Twojej marce. Dotyczą one kultury organizacji, jej celów, a także aspektów wizualnych i doświadczeń Klientów. 


Misja, wizja i wartości


Zacznijmy od tego, co firma mówi, robi i dla kogo. Określenie misji to cel, jaki marka stawia sobie na początku, aby kierować się nim w swoich działaniach. Wizja z kolei to wyobrażenie firmy w przyszłości i pozycji, jaką chce ona osiągnąć. To kierunek dalszych działań opartych na założonej wcześniej misji. Natomiast wartości to zestaw podstawowych przekonań i zasad tego, w co firma naprawdę wierzy. 


Określenie misji, wizji i wartości jest kluczowe dla brandingu. Tworzą one fundament, na którym opiera się cała marka. Ponadto są one komunikowane wewnętrznie i zewnętrznie. Docierają one bowiem zarówno do pracowników, jak i Klientów. Pomagają budować zaufanie i lojalność wobec firmy.


Identyfikacja wizualna


Jak komunikować swoją markę tak, aby nikt nie przeszedł obok niej obojętnie? Wykorzystując identyfikację wizualną, czyli zestaw spójnych elementów, które reprezentują firmę. Jeśli zastanawiasz się, co kryje się za sekretem organizacji, które można rozpoznać po jednym kolorze, słowie czy grafice, to właśnie identyfikacja wizualna.


Co się na nią składa? Przede wszystkim takie elementy jak:


  • logo - unikalny znak, który pomaga w jednej chwili rozpoznać Twoją markę. Logo powinno być proste, a jednocześnie łatwo rozpoznawalne i spójną z tożsamością firmy;
  • kolorystyka - kolory mają moc. Mogą wywoływać różne emocje i skojarzenia. Tym samym warto dobierać je świadomie, aby odzwierciedlały Twoje wartości;
  • typografia - podobnie jest z typografią. Czcionka jest elementem nośnym słowa. Powinna być zatem czytelna i zrozumiała.


Komunikat z Klientem


Nawet najpiękniejsze logo nie zastąpi dobrej i otwartej komunikacji z Klientem. To kluczowy aspekt brandingu, a jednocześnie idealna okazja, aby wyrażać swoje główne przekonania oraz wartości i budować relacje z odbiorcami marki.


Zwróć zatem uwagę, w jaki sposób się komunikujesz z Klientami. Jakiego języka używasz? Czy jest to formalny ton, czy może młodzieżowy? Forma komunikacji powinna być spójna we wszystkich kanałach, od strony internetowej, poprzez media społecznościowe, po bezpośredni kontakt. Znając swoją grupę docelową, możesz wybrać język oraz ton, który będzie najbardziej odpowiedni dla Twoich Klientów. To niezwykle ważne, aby komunikować się ze swoimi odbiorcami w taki sam sposób.

Rola w fotografii biznesowej w brandingu


Dlaczego czytasz o tym, co to jest branding na blogu o fotografii biznesowej? Ponieważ dobre zdjęcie to nie to, które jest po prostu ładne i przyjemne dla oka, ale takie, które niesie ze sobą informację. Czy fotografia może opowiadać o Twojej marce, budować jej tożsamość i utożsamiać z nią ludzi? Jak najbardziej.


Dobre fotografie są w stanie wywoływać emocje. Mogą one inspirować, budzić zaufanie czy wręcz wzbudzać radość. Tylko pomyśl o tym, jak potężne jest to narzędzie do komunikacji z Twoimi odbiorcami. Możesz je wykorzystać praktycznie wszędzie. Social media i strony internetowe, a może billboardy? Wszędzie towarzyszy nam obraz, który niesie ze sobą pewną treść. 


Unikalne, dobrze wykonane fotografie mogą pomóc marce wyróżnić się na rynku. Za ich pomocą możesz pokazać swój zespół, samego siebie, a także efekty swojej pracy. To potwierdzenie Twojej misji oraz wartości. Jednocześnie pokazują firmę od jej autentycznej strony, w naturalnym środowisku pracy. Ludzka strona Twojej firmy, za którą stoją prawdziwi ludzie, może pomóc budować więź z Twoimi Klientami. 


W Fun Run Studio realizujemy sesje zdjęciowe zarówno dla dużych korporacji, jak i małych i średnich firm. Z naszych usług korzystają też marki osobiste, które chcą pokazać światu swój profesjonalizm. Niezależnie od tego, na jakim etapie się znajdujesz, zdjęcia biznesowe pomogą zbudować lub umocnić Twój wizerunek. Wykorzystaj je, jako kluczowe narzędzie do spójnej i silnej tożsamości marki.

Podsumowanie


Branding to proces, który nie jest łatwy, ale daje satysfakcjonujące rezultaty. Określenie misji firmy, spójna identyfikacja wizualna, a do tego autentyczna komunikacja z Klientem pomoże przyciągnąć i zatrzymać lojalnych Klientów. W tym wszystkim nie może zabraknąć fotografii biznesowej, która wizualizuje Twoje wartości i pokazują ludzką stronę marki.  Zdjęcia mówią więcej niż tysiąc słów. Warto zatem, aby przemawiały w języku Twojej firmy.