Zbuduj wizerunek marki i wyróżnij się spośród konkurencji. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest personal branding oraz kto najbardziej na nim skorzysta. Poznaj rolę fotografii i sprawdź, jak zbudujesz markę własną.

Czym jest personal branding?


Personal branding to proces budowania wizerunku zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Dzięki niemu wyróżnisz się spośród innych o podobnych umiejętnościach i doświadczeniu.


Celem tej strategii pokazanie autentycznej i wartości. Pozwala to wzbudzić zaufanie i lojalność klientów, partnerów biznesowych oraz pozostałych osób, które będą z Tobą współpracować.


W tym celu przedsiębiorcy wykorzystują przede wszystkim internet, social media oraz strony internetowe. Personal branding skupia się bowiem na wszystkich kanałach, w których ludzie mogą zetknąć się z naszą marką. W dobie internetu dzieje się to non stop i warto mieć na to przygotować strategię.


Dlatego działania personal brandingu są szerokie i obejmują m.in.:

  • media społecznościowe;
  • stronę wizytówkę;
  • blog;
  • wizytówki;
  • publikacje;
  • udział w eventach;
  • networking;
  • rekomendację i opinię innych osób.


Dlaczego personal branding jest skuteczny?


Wiele osób myśli, że czas na budowanie marki osobistej jest wtedy, kiedy mamy już miliony na koncie i możemy pochwalić się autem z salonu. Rzeczywistość jednak jest inna. Personal branding to strategia, którą można wykorzystywać już w pierwszych dniach działalności. 


W dobie Internetu i mediów społecznościowych personal branding stał się istotnym elementem w karierze zawodowej. Dzięki marce osobistej zwiększysz swoją wartość na rynku pracy i zbudujesz pozycję jako eksperta w danej dziedzinie. 


Jednak, aby osiągnąć sukces w personal brandingu, nie wystarczy tylko stworzenie logotypu i prowadzenie mediów społecznościowych. Należy zadbać o swój wizerunek w sieci, zawodowe portfolio oraz komunikację z klientami i partnerami biznesowymi. Jest to proces ciągłego rozwoju i kształtowania marki osobistej, aby osiągnąć sukces w biznesie i w życiu osobistym.

Zdjęcia a personal branding - jak budować markę poprzez fotografię?


Jako fotograf ciągle spotykam się z przedsiębiorcami, którzy chcą budować markę osobistą. Niektórzy z nich przychodzą do mnie na początku swojej przygody z biznesem, inni zaś wtedy, kiedy mają już zbudowaną firmę.


W każdym z tych przypadków najważniejsza jest jedna rzecz: autentyczność. Zapomnij o tym, że logo i slogan sprzeda Twoją markę. Od lat powtarzam, że ludzie chcą robić biznes z ludźmi. Dlatego tak ważne jest to, jak się prezentujemy.


Jak się domyślam, chcesz być traktowany poważnie, jako osoba z doświadczeniem, której można zaufać. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, personal branding pomoże zbudować Twoją markę. 


Zróbmy krótki test. Jak wygląda Twoje zdjęcie profilowe w mediach społecznościowych? Sprawdź również stronę internetową i poszukaj, czy gdzieś można zobaczyć Twoje zdjęcie. To, jakie ono będzie, wiele mówi Klientowi.


Postaw się w jego sytuacji. Czy prędzej zaufasz prawnikowi, który ma profilowym ma selfie z wakacji, a na swojej stronie publikuje rzeczy ze stocka? Czy może takiemu, który prezentuje się elegancko i profesjonalnie nie tylko na swojej stronie, ale też w social mediach. Ja już znam odpowiedź, a jest nią efekt aureoli.

Efekt aureoli w personal brandingu


Jeśli do tej pory personal branding był Ci obcy i nie zwracałeś na to uwagi, jak prezentujesz się online i offline, musisz poznać definicje efektu aureoli. Ma ona zastosowanie nie tylko w życiu prywatnym, ale również w biznesie. Co więcej, odpowiada za wiele podejmowanych przez nas decyzji.


Na czym on polega? Efekt aureoli (ang. halo effect) to tendencja do oceniania innych ludzi na podstawie jednej cechy lub wrażenia, co prowadzi do nadmiernego uogólnienia i przypisywania im innych cech, które mogą być z nimi niezwiązane. 


Na przykład, jeśli ktoś jest atrakcyjny fizycznie, może być postrzegany jako bardziej inteligentny lub przyjazny, niż jest w rzeczywistości. Efekt aureoli może wprowadzać w błąd. Nierzadko też wpływa on na podejmowanie decyzji opartych na uprzedzeniach.


Niemniej jednak wszyscy jesteśmy podatni na to zjawisko. Tak działa nasz mózg. Jeśli zaś jesteśmy tego świadomi, możemy wykorzystać to naszą korzyść.

Czy personal branding sprawdzi się w Twojej branży?


Bez wahania odpowiadam, że tak! Budowanie marki własnej dotyczy każdego z nas, ale jeśli prowadzisz biznes, personal branding powinien być Twoją podstawową strategią.


Podczas biznesowych sesji fotograficznych współpracuję z wieloma branżami. Przed moim obiektywem stają takie osoby jak:


  • prawnicy - branża prawna opiera się charyzmie i autentyczności, dlatego prawnicy chętnie korzystają z personal brandingu podczas swoich działań;
  • lekarze - ludzie częściej korzystają z usług lekarzy, którym można zaufać już na pierwszy rzut oka;
  • coachowie - personal branding pozwala coachom wyrazić pewność siebie oraz swoje wartości;
  • dietetycy - wiedza i doświadczenie, właśnie na tym polega budowanie wizerunku dla dietetyków;
  • trenerzy personalni - niech efekty mówią same za siebie! Personal branding dla trenerów personalnych to strzał w dziesiątkę;
  • psychologowie - wrażliwość i empatia to podstawa do zaufania psychologom przez zbudowaną markę osobistą.


Lista jednak mogłaby być znacznie dłuższa. Budowanie wizerunku i personal branding to temat, który dotyczy nie tylko marek osobisty, ale również dużych firm i międzynarodowych korporacji. Dlatego nie warto się zamykać na niego, a zadbać swoją markę już teraz.

Podsumowanie


Personal branding jest dzisiaj odmieniany przez wszystkie przypadki. Nie on jednak chwilową modą, a świadomym podejściem do strategii budowania wizerunku. Wykorzystaj go w swoim biznesie. Zacznij od profesjonalnych zdjęć. Napisz do mnie i porozmawiamy o sesji biznesowej dla Twojej marki.