Jak przyciągnąć najlepszych kandydatów do Twojej firmy? Jak zadbać o dobre samopoczucie pracowników? Budowanie wizerunku pracodawcy pomoże Ci przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty. Dowiedz się, na czym polega employer branding i jak go wykorzystać w praktyce.
Dlaczego budowanie wizerunku pracodawcy jest dzisiaj niezbędne?
Obecnie budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jest jednym z najistotniejszych elementów strategii biznesowej. Mówimy tutaj nie tylko o obecnych pracownikach, ale również o przyszłych kandydatach.
Dzisiejszy rynek pracy jest rynkiem kandydata. Zwróć uwagę na to, że ogłoszeń o pracę nie brakuje. Z tego powodu to pracownicy wybierają swojego pracodawcę, a nie odwrotnie. Tym samym trwa dosłowna konkurencja o talenty. Firma, która najlepiej zachęci swoją kulturą, benefitami i innymi elementami może zdobyć cennych pracowników, którzy wybiorą właśnie ją.
Co więcej, dotychczasowi pracownicy, którzy identyfikują się z misją firmy i chcą dla niej pracować, stają się jej ambasadorami na zewnątrz. To szczególnie ważne w przypadku konkurencyjnych branż, gdzie istnieje wiele organizacji, a kandydaci oraz Klienci mają szeroki wybór.
Ponadto budowanie wizerunku pracodawcy może przynieść znaczną redukcję kosztów. Firmy, które wcześniej zainwestowały w profesjonalny employer branding, teraz mogą mniej wydawać na rekrutację, ponieważ przyciągają najlepszych kandydatów. Z kolei mniejsza rotacja pracowników zmniejsza koszty związane ze szkoleniem i adaptacją nowych osób.
Na czym polega budowanie wizerunku?
To, jak jesteśmy postrzegani, wpływa na naszą ocenę przez innych. Poprzez budowanie wizerunku firmy można lepiej komunikować jej wartości oraz misji. Obejmuje to nie nie tylko jej cele strategiczne i plany biznesowe, ale również kulturę organizacji.
Pracownicy i kandydaci - czyli employer branding wewnętrzny i zewnętrzny
Wizerunek pracodawcy możemy podzielić na 2 kategorie: wewnętrzny i zewnętrzny. Wewnętrzny employer branding dotyka dotychczasowych pracowników. Dlatego jest skupiony na edukowaniu wartości oraz tworzeniu odpowiedniej kultury pracy.
Przykładem employer brandingu są programy rozwojowe i szkoleniowe, które pozwalają pracownikom zdobywać nowe umiejętności dostosowane do ich stanowiska pracy, a także zainteresowań. Wizerunek wewnętrzny można komunikować również za pomocą gazetek pracowniczych, eventów i ogólnodostępnych wydarzeń firmowych.
Ważnym elementem są także benefity pracownicze. Elastyczne godziny pracy, opieka zdrowotna czy karnety sportowe to dzisiaj podstawa niejednej oferty pracy. Firmy, które troszczą się o swoich pracowników, mogą z łatwością rekrutować nowych.
Z kolei employer branding zewnętrzny polega na docieraniu do osób, które jeszcze nie współpracują z daną firmą. Tym samym kluczowe jest wykorzystywanie różnych kanałów komunikacji.
Media społecznościowe i content marketing to naturalny wybór dla organizacji, które chcą szeroko komunikować swoje wartości. Atrakcyjne treści, które przyciągają uwagę, trafiają nie tylko do kandydatów, ale również do pozostałych odbiorców. W ten sposób mogą one wyróżnić się od konkurencji.
Zewnętrzny employer branding to też uczestnictwo w różnych wydarzeniach branżowych np.: na targach. Inne firmy decydują się na przykład na współpracę z uczelniami, oferując praktyki, programy stażowe czy warsztaty dla studentów.
Jak zbudować profesjonalny wizerunek pracodawcy?
Budowa profesjonalnego wizerunku pracodawcy jest ciągłym procesem, dostosowywaniem się do zmiany i strategicznym podejściem. Opiera się ona bowiem na obustronnej komunikacji, która obejmuje wiele aspektów takich jak:
- identyfikacja wartości firmy - czyli employer value proposition (EVP) pomaga określić najważniejsze wartości i zasady organizacji, tak aby można było ją odróżnić od konkurencji i przedstawić realne korzyści dla przyszłych, jak i obecnych pracowników.
- opracowanie spójnego przekazu - to, co komunikujesz na zewnątrz, powinny być spójne z tym, co dzieje się wewnątrz firmy. Pamiętaj, że wszystkie działania począwszy od mediów społecznościowych, poprzez strony internetowe, po rozmowy kwalifikacyjne powinny odzwierciedlać tożsamość organizacji.
- benefity pracownicze - kandydaci patrzą nie tylko na wynagrodzenie, ale również na oferowane benefity pracownicze. Pozwalają one zbudować wizerunek firmy, która dba o pracowników. Do przykładów należą m.in. dofinansowania posiłków, ubezpieczenie, opieka zdrowia i karnety sportowe.
- integracja pracowników - stworzenie pozytywnej atmosfery w firmie oraz utrzymanie dobrych relacji jest niełatwym, ale ważnym elementem budowania employer brandingu. Ciekawe wydarzenia, imprezy czy wyjazdy firmowe integrują pracowników, poprawiając ich zadowolenie ze współpracy z Twoją firmą.
- aktywność w social mediach - coraz więcej organizacji wychodzi z założenia, że chcą postawić na autentyczność i ludzi, z którymi pracują. Dlatego to właśnie oni są pokazywani w ich mediach społecznościowych czy na stronach internetowych. To nie tylko zwiększa skuteczność organizacji, ale buduje też lojalność pracowników i przywiązanie do jej wartości.
Fotografia biznesowa - nieodłączny element employer brandingu
Fotografie z banku zdjęć nie są najlepszym pomysłem na to, aby wyróżnić swoją firmę spośród innych. Wiele organizacji rozumie dzisiaj, że to ludzie są największą wartością i pokazanie właśnie nich jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na budowanie profesjonalnego wizerunku pracodawcy.
Fotografa biznesowa to nie tylko zdjęcia pracowników. Pokazują one także klimat, jaki panuje w zespole, indywidualne pasje, zaangażowanie oraz profesjonalizm. Tym samym Twoi pracownicy stają się Twoją wizytówką. Z kolei przyszli kandydaci mogą lepiej zobaczyć siebie w Twojej organizacji i sprawdzić, jakby czuli się w danym zespole.
W Fun Run Studio współpracujemy z dużymi korporacjami, firmami lokalnymi czy startupami. Niezależnie od wielkości i branży, w której działasz, możesz wyróżnić się na tle konkurencji, przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów oraz zbudować silny i pozytywny wizerunek pracodawcy. Social media, strona internetowa, a może sesja na billboardy? Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twoim wizerunku.
Podsumowanie
Budowanie silnego wizerunku pracodawcy to niełatwe zadanie, ale efekty są tego warte. Prawdziwa siła firmy tkwi w jej ludziach - to oni są twarzą Twojej marki. Dlatego warto postawić właśnie na nich.